Reklamačný poriadok
Reklamačný poriadok
Úvodné ustanovenia
Predávajúci Daniel Poldauf, so sídlom: Mládežnícka 27, 974 04 Banská Bystrica, Slovenská republika, IČO: 51764628, DIČ: 1086274222, registrácia: Okresný úrad Žiar nad Hronom, číslo živnostenského registra: 680-21548, (ďalej len ako „Daniel Poldauf“) (ďalej len „Predávajúci“) vydáva v súlade s platnými právnymi predpismi Slovenskej republiky a to v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb., Občiansky zákonník, v platnom znení, a zákonom č. 250/2007 Z. z., o ochrane spotrebiteľa, v platnom znení (ďalej len „Zákon“) tento reklamačný poriadok.
Predávajúci v rámci svojej podnikateľskej činnosti predáva tovar a poskytuje služby, ktoré je možné objednať prostredníctvom webovej stránky www.foltep.sk, telefonicky alebo mailom.
Za službu poskytovanú predávajúcim sa rozumejú čistiace a tepovacie služby, úprava, oprava a údržba povrchov, aplikácia médií. Za tovary predávané predávajúcim sa považujú všetky tovary, ktoré kupujúci objednal v súvislosti s konkrétnou službou, alebo bez nej.
Tento reklamačný poriadok sa uplatní len v prípade, ak bola uzavretá zmluva o kúpe tovaru alebo o poskytnutí danej služby medzi predávajúcim na strane jednej a kupujúcim, ktorý je spotrebiteľom na strane druhej (ďalej len ako „spotrebiteľ“). Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení zmluvy s predávajúcim nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej činnosti alebo inej podnikateľskej činnosti.
Tento reklamačný poriadok sa nevzťahuje na zmluvné vzťahy s kupujúcim, ktorý v rámci zmluvného vzťahu s predávajúcim nemá postavenie spotrebiteľa. Reklamačný poriadok upravuje práva, povinnosti a postup predávajúceho a spotrebiteľa, ako užívateľa služieb predávajúceho alebo kupujúceho pri tovaroch, v rámci reklamačného konania. Reklamačným konaním sa rozumie konanie, ktoré predávajúci vedie na základe reklamácie zo strany spotrebiteľa v súvislosti s uplatnením zodpovednosti za vady predáných tovarov a služieb predávajúceho.
Reklamáciou sa rozumie uplatnenie nároku spotrebiteľa ako užívateľa služieb poskytovaných predávajúcim zo zodpovednosti za vady služieb. Reklamáciou sa rozumie uplatnenie nároku kupujúceho pri kúpe tovaru od predávajuceho zo zodpovednosti za vady tovaru. Reklamáciou sa spotrebiteľ domáha uskutočnenia nápravy najmä z dôvodu, že pri kúpe tovaru alebo poskytnutí služby zo strany spoločnosti došlo k porušeniu povinností, vyplývajúcich spoločnosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, zmluvy o poskytnutí danej služby, obchodných podmienok spoločnosti alebo z dôvodu iných nesprávností, či nedostatkov pri predaji tovarov alebo poskytnutí služby predávajúcim. Reklamáciou nie je poskytnutie zákazníckej podpory. Zákazníckou podporou sa rozumie žiadosť o pomoc, radu alebo informáciu v súvislosti s konkrétnym záväzkovým vzťahom medzi spotrebiteľom a spoločnosťou. Reklamáciou tiež nie je ohlásenie zmeny údajov o spotrebiteľovi.
Na žiadosť spotrebiteľa je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list). Ak to umožňuje povaha veci, postačí namiesto záručného listu vydať spotrebiteľovi doklad o zakúpení veci (faktúru) obsahujúci údaje, ktoré musí obsahovať záručný list, a to: obchodné meno, IČO a sídlo predávajúceho. Pokiaľ je poskytovaná dlhšia než zákonná záruka, predávajúci určí podmienky a rozsah predĺženia záruky v záručnom liste.
Kto je oprávnený podať reklamáciu
Reklamáciu je oprávnený podať každý spotrebiteľ, t. j. osoba, ktorá s predávajúcim uzatvorila zmluvu o kúpe tovaru alebo poskytnutí danej služby.
Čo je oprávneným predmetom reklamácie
Predmetom reklamácie môže byť námietka alebo pripomienka spotrebiteľa k nedostatkom, ktoré vykazuje tovar, nedostatky a vady na tovare, nezhodujúce sa úžitkové vlastnosti tovaru s úžitkovými vlastnosťami, ktoré boli garantované.
Predmetom reklamácie môže byť námietka alebo pripomienka spotrebiteľa k nedostatkom plnenia zo zmluvy o poskytnutí služby, ak sa spotrebiteľ domnieva, že poskytnutá služba má vady alebo služby neboli predávajúcim poskytnuté riadne, prípadne ak sa spotrebiteľ domnieva, že predávajúci porušil pri poskytovaní služby svoje povinnosti, vyplývajúce mu zo všeobecne záväzného právneho predpisu alebo zo zmluvy.
Predmetom reklamácie môže byť námietka alebo pripomienka spotrebiteľa k nedostatkom plnenia zo zmluvy o poskytnutí služby, ak počas plnenia došlo k poškodeniu alebo vadám na predmete odovzdanom za učelom poskytnutia predmetnej služby, alebo počas prepravy predmetu realizovanej predávajúcim.
Predmetom reklamácie nemôže byť uplatnenie zodpovednosti za:
- a) vadu tovaru alebo služby, ktorá bola spôsobená jej použitím v rozpore so všeobecnými obchodnými podmienkami predávajúceho (ďalej len ako „VOP“),
- b) vadu tovaru alebo služby vzniknutú v dôsledku dočasného prerušenia poskytovania služby z dôvodov vyššej moci, najmä požiarov, živelných pohrôm, havárií, krízových situácií, teroristických útokov, štrajkov (zamestnancov tretích strán), nepokojov, výpadkov elektrickej energie, internetovej siete, pripojenia alebo z iných dôvodov vylučujúcich zodpovednosť,
- c) vadu tovaru alebo služby, za ktorú predávajúci nezodpovedá v zmysle VOP.
Ako a kam podať reklamáciu
Spotrebiteľ je oprávnený podať reklamáciu osobne na adrese sídla predajcu: Mládežnícka 27, 974 04 Banská Bystrica, Slovenská republika alebo emailom na adresu kontakt@foltep.sk.
Reklamácia musí byť dostatočne určitá, najmä musí obsahovať nasledovné náležitosti:
- identifikáciu spotrebiteľa, uplatňujúceho reklamáciu (zákaznícke číslo, ak mu bolo pridelené, úplné meno a priezvisko, dátum a číslo objednávky alebo dátum a číslo faktúry), kontaktné údaje, na ktorých bude spotrebiteľ o spôsobe vybavenia reklamácie upovedomený, v prípade ak spotrebiteľ požaduje byť o spôsobe vybavenia reklamácie upovedomený na iné kontaktné údaje, než tie, ktoré predávajúcemu poskytol;
- doklad o zakúpení tovaru alebo služby od predávajúceho, ktorým je buď záručný list, faktúra, alebo zjednodušený daňový doklad;
- podrobný opis reklamovanej vady (nedostatku) poskytnutej služby spolu s prípadnou dokumentáciou preukazujúcou spotrebiteľom uvádzané skutočnosti.
V prípade ak reklamácia nemá potrebné obsahové náležitosti, vyzve predávajúci spotrebiteľa o ich doplnenie. Predávajúci je oprávnený vyzvať spotrebiteľa na predloženie potrebných dokladov, ktoré sú pre riadne vybavenie reklamácie potrebné. Ak kupujúci, na základe výzvy predávajúceho reklamáciu nedoplní najneskôr do 30 dní odo dňa kedy bol na doplnenie reklamácie vyzvaný, predávajúci reklamačné konanie zastaví, o čom spotrebiteľa upovedomí.
Lehota na vybavenie reklamácie podľa bodu 5. tohto reklamačného poriadku začína plynúť až po predložení a doplnení všetkých potrebných údajov a dokladov, vyžiadaných predávajúcim, t. j. podaním úplnej reklamácie.
Lehoty na uplatnenie a vybavenie reklamácie
Spotrebiteľ je povinný reklamáciu uplatniť bezodkladne po zistení vady.
Spotrebiteľ je povinný reklamáciu uplatniť v záručnej dobe, najneskôr v lehote do 2 (slovom: dvoch) rokov odo dňa kedy mu bola služba zo strany predávajúceho poskytnutá, inak predávajúci reklamáciu odmietne. V prípade služieb poskytovaných v určitom časovom období, začína lehota na uplatnenie reklamácie plynúť dňom ukončenia poskytovania takejto služby (dňom úplného dodania služby).
Predávajúci spotrebiteľovi potvrdí prijatie reklamácie a to vhodným spôsobom (formou), prípadne spôsobom, na ktorom sa spotrebiteľ a spoločnosť dohodli. Ak je reklamácia uplatnená prostriedkami diaľkovej komunikácie, predávajúci upovedomí spotrebiteľa o prijatí reklamácie ihneď; ak nie je možné potvrdenie doručiť ihneď, predávajúci ho doručí spotrebiteľovi bez zbytočného odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie. Predávajúci nemusí potvrdenie o prijatí reklamácie doručovať v prípade, ak spotrebiteľ má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom.
Predávajúci po obdržaní reklamácie poučí spotrebiteľa uplatňujúceho reklamáciu o jeho právach podľa platných právnych predpisov. Odstrániteľnú vadu má spotrebiteľ právo žiadať riešiť buď odstránením vady (opravou) alebo výmenou chybnej služby dodaním služby bez chýb. Ak nie je takýto postup možný, môže spotrebiteľ požadovať primeranú zľavu z ceny, alebo od zmluvy odstúpiť.
Predávajúci vybavuje spotrebiteľské reklamácie v lehote do tridsať (30) dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Predávajúci je povinný vybaviť reklamáciu bez zbytočného odkladu, najneskôr do 30 dní odo dňa prijatia úplnej reklamácie v súlade s bodom 4. tohto reklamačného poriadku. V tejto lehote oznámi spotrebiteľovi výsledok vybavenia reklamácie. Ak reklamácia nie je vybavená včas v lehote podľa tohto bodu, má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť.
Spotrebiteľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy v prípadoch ustanovených Zákonom. Odstúpenie je účinné okamihom doručenia odstúpenia od zmluvy predávajúcemu, ak sú splnené všetky Zákonom stanovené podmienky. V prípade odstúpenia od zmluvy sa zmluva od začiatku ruší a zmluvné strany sú si povinné vrátiť všetko, čo si na jej základe poskytli.
Predávajúci o výsledku vybavenia reklamácie upovedomí spotrebiteľa vhodným spôsobom, prípadne spôsobom, na ktorom sa predávajúci a spotrebiteľ dohodli.
Náklady spojené s vybavením reklamácie znáša predávajúci, týmto nie je dotknutý nárok predávajúceho na náhradu škody, ktorá bola predávajúcemu spôsobená uplatnením neoprávnenej reklamácie. V prípade neoprávnenej a neodôvodnenej reklamácie je predávajúci oprávnený požadovať od účastníka úhradu odôvodnených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s prešetrovaním reklamácie.
Platné uplatnenie reklamácie spotrebiteľom nezbavuje spotrebiteľa povinnosti riadne plniť svoje záväzky voči predávajúcemu po celú dobu trvania reklamačného konania a to ani v prípade, kedy je reklamácia spotrebiteľa oprávnená.
Ak spotrebiteľ nie je spokojný s vybavením reklamácie je oprávnený podať, najneskôr do 30 dní odo dňa kedy mu bolo doručené vybavenie pôvodnej reklamácie, opakovanú reklamáciu. Pre vybavenie opakovanej reklamácie platia rovnaké lehoty a postupy ako pri vybavovaní prvej reklamácie. Podanie opakovanej reklamácie nemá odkladný účinok. Predávajúci je oprávnený opakovanú reklamáciu, v ktorej spotrebiteľ neuvádza žiadne nové, vo veci relevantné skutočnosti odmietnuť. O odmietnutí opakovanej reklamácie predávajúci spotrebiteľa bez zbytočného odkladu upovedomí a to vhodným spôsobom, prípadne spôsobom, ma ktorom sa predávajúci a spotrebiteľ dohodli.
Ak spotrebiteľ nie je spokojný s vybavením reklamácie je oprávnený obrátiť sa s riešením svojich požiadaviek a pripomienok na príslušný súd alebo Slovenskú obchodnú inšpekciu ktorá vykonáva dohľad nad činnosťou predávajúceho.
V súlade so zákonom č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov má spotrebiteľ právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva. Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia, Prievozská 32, P.O. Box 5, 820 07 Bratislava 27, resp. iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke mhsr.sk), ak predávajúci na žiadosť podľa predchádzajúcej vety odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania. Možnosť spotrebiteľa obrátiť sa na súd týmto nie je dotknutá.
Kedy môže byť reklamácia odmietnutá
Predávajúci je oprávnený odmietnuť reklamáciu v prípade ak:
- bola reklamácia podaná osobou, ktorá na jej podanie nebola oprávnená v súlade s bodom 2. tohto reklamačného poriadku;
- reklamácia nebola podaná v lehote podľa bodu 5. reklamačného poriadku;
- reklamácia je v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi alebo je v rozpore s dobrými mravmi;
- vo veci, ktorá je predmetom reklamácie už bolo právoplatne rozhodnuté súdom alebo iným príslušným orgánom, prípadne bolo vo veci začaté konanie pred súdom alebo iným orgánom.
O odmietnutí reklamácie predávajúci bezodkladne informuje spotrebiteľa vhodným spôsobom, prípadne spôsobom, na ktorom sa predávajúci a spotrebiteľ dohodli.
Záverečné ustanovenia
Reklamačný poriadok je zverejnený na internetovej stránke predávajúceho www.foltep.sk a akékoľvek záležitosti neupravené týmto Reklamačným poriadkom sa riadia prednostne VOP poskytovateľa a Zákonom. Poskytovateľ je oprávnený zmeniť tento reklamačný poriadok, pričom zmenu reklamačného poriadku zverejní na svojej internetovej stránke. Reklamačné konanie sa vždy riadi právnymi predpismi a znením reklamačného poriadku platného a účinného v čase uplatnenia reklamácie spotrebiteľom.
Reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňom 01.05.2023.